Samen VR Ervaren

Eenvoudig 360º afspelen op een onbeperkt aantal VR apparaten.

VR Sync

Werkt op ieder platform

Toonaangevende oplossing voor 360 weergave.
Betrouwbaar en gebruiksvriendelijk in iedere situatie.

Praktijkvoorbeelden

VR Sync biedt complete controle en
geeft de toeschouwer de best mogelijke ervaring.

Bekijk alle praktijkvoorbeelden

Evenementen

Een schaalbare
oplossing voor
ieder evenement.

Lees verder ->

Presentaties

Presenteer eenvoudig 360 content.

Lees verder ->

Educatie

Betrek alle leerlingen tegelijkertijd.

Lees verder ->

Cinema

Efficiënt en zorgeloos gebruik.

Lees verder ->

Functionaliteit

Alle functies die nodig zijn om 360 video
content te beheren en te controleren.

Bekijk alle functies ->

Multi-platform

Werkt met de meeste VR headsets en platformen.
Directe en eenvoudige installatie vanuit de winkels.

Lees verder

Upload 360º content

Beheer en verzend content eenvoudig via de uploader.
Zo kan content direct vanaf het apparaat afgespeeld worden.

Lees verder

Monitoring & controle

Start individueel of groepsgewijs afspelen. Houd de verbinding in de gaten, de batterijstatus en maak afspeellijsten met de afstandsbediening.

Lees verder

Prijsoverzicht

Betaal per periode en aantallen headsets

*Alle prijs opties bieden de volledige functionaliteit

1 WEEK

5
Per
headset

Onbeperkt na
50 apparaten

Start nu

1 MAAND

20
Per
headset

Onbeperkt na
50 apparaten

Start nu

MAATWERK BEDRIJF EDITIE

Specifieke eisen?
Laat het ons weten en we
zullen een maatwerk offerte
opstellen aan hand van de
specifieke wensen.

Contact Us

Uitbreiding

VR Sync gebruiken zonder internetverbinding?
Schaf de VR Sync Box uitbreiding aan.

Nu kopen

Start nu: Gratis 72-uur demo

Gratis demo

Neem het niet van ons aan

“Alles verliep goed en de smartphones
speelden tegelijkertijd de 360 video.”

Barone Marcello
Velvet Creative, Italia

“We hebben de Sync box succesvol gebruikt tijdens een evenement van 2 weken in Sydney. Helemaal geen problemen gehad.”

Scott Cole
Hire Intelligence, Australia

“Jullie systeem werkt altijd vlekkeloos. Persoonlijk vind ik het een zeer gebruiksvriendelijk systeem.”

Libor Janicek
Google, Los Angeles

“Ik heb er geen woorden voor, zo goed is het product en de ondersteuning die we kregen van het team.”

Brandon Bekowies
The Ride, USA

Aan de slag met TeachVR?

Wil je een gratis proefaccount of heb je interesse in een workshop?
Neem contact met ons op, wij horen graag van je.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

FAQ

Geen resultaat op uw zoekwoorden!

Ondersteunde platformen

Welke platformen worden ondersteund?

VR Sync ondersteunt de volgende VR platformen:
- Android Phone (Cardboard)*
- Oculus GO*
- Samsung Gear VR*
- Google Daydream*
- Oculus Rift
- HTC Vive
- Vive Focus
* Verkrijgbaar in de winkel

Welke VR bril wordt aanbevolen?

Oculus Go en Gear VR bieden de beste VR ervaring, maar de Google Cardboard of iedere standaard bril kan gebruikt worden.

Wat zijn de minimumvereisten voor mijn Android smartphone?

Over het algemeen moet de smartphone voorzien zijn van een gyroscoop en voldoende processorkracht bezitten om een VR video af te spelen. Via deze pagina kan gecontroleerd worden of de smartphone een gyroscoop bezit: https://www.gsmarena.com/. Daarnaast kan gecontroleerd worden of de smartphone een VR video kan spelen door een 360 video te openen via YouTube.

Wat is het maximale aantal apparaten?

VR Sync biedt een “ongelimiteerd aantal” gebruikers tegelijkertijd. Houd er rekening mee dat iedere deelnemer een eigen VR bril nodig heeft, het limiet is daarmee vooral een budgettaire overweging.

Werkt VR Sync op Oculus Go?

Ja, dat werkt.

Werkt VR Sync op Gear VR?

Ja, dat werkt.

Inhoud

Werkt VR Sync met 4K resolutie?

Ja, afhankelijk van het apparaat ondersteunt VR Sync monoscopische en stereoscopische video tot 4K.

Welke soorten content worden ondersteund?

VR Sync ondersteunt:
- Monoscopische 360 video
- Stereoscopische 360 video
- Ruimtelijke Audio
- Ondertitel bestanden
- 360 Foto

Aanbevolen video specificaties:
Codec: H265 or H264
Resolutie: 3840x1920
FPS: 30
Max bitrate: 16 mb/s
Audio: Stereo aac audio or .tbe (two big ears)

Foto specificaties:
Bestandstype JPG, PNG
Resolutie: 3840x1920

Hoeveel bestanden kan ik uploaden?

Via content beheer kunnen tot maximaal 12 bestanden geüpload worden.

Wat zijn de aanbevolen specificaties voor 360 video?

Video specifications:
Codec: H265 or H264
Resolutie: 3840x1920
FPS: 30
Max bitrate: 16 mb/s
Audio: Stereo aac audio or .tbe (two big ears)

Wat zijn de aanbevolen specificaties voor 360 foto?

Foto specificaties:
Bestandstype: JPG, PNG
Resolutie: 3840x1920

Wat zijn de aanbevolen specificaties voor de achtergrond afbeelding?

360 image 3840 x 1920 ( png, no jpeg).

Wat zijn de aanbevolen specificaties voor het logo?

Logo 512 x 512 1:1 (png, no jpeg.)
We adviseren om een bestand met transparantie (alpha) te gebruiken.

Is de achtergrond afbeelding of logo verplicht??

Nee, de standaard “heelal” achtergrond kan gebruikt worden, of er kan een vaste kleur worden ingesteld.

Worden ondertitels ondersteund?

Ja, het is mogelijk standaard ondertitels met de .srt extensie te uploaden.

Wordt ruimtelijke audio ondersteund?

Ja, we ondersteunen Two Big Ear (.tbe) bestanden.
Bekijk voor meer informatie: https://facebook360.fb.com/spatial-workstation/

Wordt stereoscopische 360 video ondersteund?

Ja, we ondersteunen stereoscopisch TB (boven/onder) en LR (links/rechts) evenals monoscopische bestanden.

Is het mogelijk om 360 foto’s weer te geven?

Ja, het is mogelijk om 360 foto’s weer te geven.

Is het mogelijk om video’s toe te voegen en in VR te spelen, bijvoorbeeld een YouTube video?

Op dit moment worden YouTube video’s niet ondersteund. Wanneer het mogelijk is de equirectangular versie van de video als MP4 bestand te downloaden kan deze video gebruikt worden in VR Sync.

Is het mogelijk om 2D video’s te spelen?

Er kan een nieuwe montage van de video gemaakt worden met daarin een 2D scherm waarop de video te bekijken valt. VR Sync speelt in principe alleen 360 videoclips naar VR brillen.

Kan ik de video op een computer bekijken?

Ja, je kunt de video bekijken via de afstandsbediening.

Blijft een apparaat automatisch gekoppeld aan de content?

Ja, de VR Sync software is voorzien van een slimme zoekfunctie. Bijvoorbeeld: Wanneer een apparaat uitvalt en later weer verbinding maakt zal het op hetzelfde punt starten als de andere apparaten.

Welke soorten audio worden ondersteund?

We ondersteunen zowel standaard stereo als ruimtelijke audio in het Two Big Ears formaat (.tbe).

Software features

Is het mogelijk om de videoclips automatisch te laten herhalen?

Ja, het is mogelijk om de videoclips automatisch te laten herhalen.

Is het mogelijk om een video afspeellijst te maken?

Ja, het is mogelijk om meerdere videoclips achtereen te starten. Wanneer één video beëindigd is zal de volgende automatisch starten.

Is het mogelijk om verschillende video’s op meerdere apparaten te spelen?

Ja, het is mogelijk om verschillende video’s op meerdere apparaten te spelen met onze groepsfunctie.

Welk soort apparaat heb ik nodig om de afstandsbediening te gebruiken?

Elk apparaat met een internet browser is te gebruiken. Dit kan een smartphone zijn, een tablet of een computer.

Kan ik controleren welke content afgespeeld wordt?

Ja, er is een monitor scherm beschikbaar op de pagina van de afstandsbediening dat de content die afgespeeld wordt weergeeft.

Is het mogelijk om de audio via een luidspreker af te spelen?

Ja, het is mogelijk om de audio over een luidspreker te spelen. Sluit gewoon één van de apparaten aan via de aux uitgang.

Waar kan ik de VR Sync app downloaden?

Je kunt de links naar de applicatie vinden via de VR Sync pagina bij de downloads. Voor de platformen Oculus Go en Android kun je ze ook in de winkel vinden (zie link).

Opmerking: De VR Sync applicatie werkt alleen in combinatie met een licentie!

Kan ik VR Sync gebruiken om Apple smartphones te synchroniseren?

Momenteel ondersteunen we geen Apple apparaten. Apple biedt niet de juiste beeldresolutie en heeft niet de juiste specificaties voor betrouwbare VR weergave.

Sync box

Wat is de VR Sync box?

Dit is een op zichzelf staande oplossing om VR Sync te gebruiken zonder internetverbinding. Deze box bestaat uit een Raspberry Pi, een router en hoogwaardige toegangspoorten.

Is een internetverbinding vereist om VR Sync te gebruiken?

Nee, alleen een stroomvoorziening. De apparaten en de afstandsbediening worden met de Sync box verbonden.

Wat wordt standaard meegeleverd met de VR Sync box?

Een router en hoogwaardige toegangspoorten. Exacte configuratie:

beschrijving Maximaal aantal apparaten Prijs Apparatuur
VR Sync box 50 50 €350 Linksys WRT 3200
VR Sync box 100 100 €1.050 Ubiquiti Edge Router Poe + 1x Ruckus R500
VR Sync box 200 200 €1.750 Ubiquiti Edge Router Poe + 2x Ruckus R500
VR Sync box 300 300 €2.450 Ubiquiti Edge Router Poe + 3x Ruckus R500

Alle genoemde prijzen zijn exclusief BTW en verzending.

Aanschaf en licenties

Kan ik een licentie bestellen voor een specifieke datum?

Ja, dat is mogelijk. Wanneer een licentie wordt aangeschaft kan de gewenste startdatum worden ingevoerd.

Hoe kan ik betalen voor mijn licentie?

Het is mogelijk te betalen via bankoverschrijving, credit card, Bancontact, Sofort, Multibanco, Przel, ewy24, EPS, iDeal & Giropay of PayPal.

Wat de onbeperkte licentie na 50 apparaten?

Wanneer u een licentie koopt voor 50 apparaten, kunt u het onbeperkte aantal apparaten tegelijkertijd synchroniseren.

Bijvoorbeeld:
Wanneer u 80 apparaten tegelijkertijd wilt synchroniseren, hoeft u maar voor 50 apparaten te betalen. Na 50 apparaten is het aantal verbindingen onbeperkt.

Ik wil VR Sync doorverkopen, is dit mogelijk?

We bieden speciale kortingen voor wederverkopers en partners, neem contact op met info@vr-snc.com voor meer informatie.

Is het mogelijk om een licentie van de software voor één week te nemen?

Ja, dat is mogelijk. De kosten per week bedragen € 5,- per apparaat. De totale kosten zijn afhankelijk van het aantal apparaten dat gebruikt wordt.

Wat is de prijsstructuur van VR Sync?

VR Sync werkt met een flexibele prijsstructuur. De kosten zijn afhankelijk van het aantal apparaten en de tijdsduur. Bekijk onderstaande tabel. Meer informatie staat op de prijzen pagina.

Is het mogelijk om een apparaat toe te voegen wanneer je reeds de licentie voor een jaar hebt gekozen, bijvoorbeeld voor 20 apparaten?

Ja, het is mogelijk apparaten toe te voegen met onze week licentie en maand licentie.

Is het mogelijk om de licentie voortijdig te beëindigen en geld retour te ontvangen?

Nee, het is niet mogelijk om de licentie eerder te beëindigen dan overeengekomen.

Is het mogelijk om het aantal brillen te verlagen bij een licentie voor een jaar?

Nee, het is niet mogelijk om een jaarlijkse licentie eerder te beëindigen of om het aantal brillen te verlagen.

Is een licentie voor onbeperkte duur mogelijk?

Nee, er is geen licentie voor onbeperkte duur. De jaarlijkse licentie is de langste licentie. Voor speciale aanvragen mail naar: info@vr-sync.com

Hoe werkt het bestelproces?

Wanneer er een bestelling geplaatst wordt zal er een verricht verzonden worden met de inloggegevens. Met deze informatie kan op onze website worden ingelogd en de VR Sync software zal direct beschikbaar zijn.

Hoe kan ik mijn licentie verlengen?

Ga naar de website en bestel een nieuwe licentie. Na het plaatsen van de bestelling zal er een geautomatiseerde mail toegezonden worden waarop de software direct in gebruik kan worden genomen. Wanneer er zich problemen mochten voordoen gelieve contact op te nemen met de helpdesk.

Ondersteuning

Is er een gebruikershandleiding?

Ja, we hebben een “snel aan de slag handleiding” die direct kan worden gedownload wanneer er ingelogd is op de hoofdpagina.

Is er een pagina voor ondersteuning?

Ja, er is een pagina voor ondersteuning met informatie, gebruikershandleidingen en een contactformulier.

Hoe kan ik contact opnemen met de helpdesk?

Stuur s.v.p. een email naar support@vr-sync.com.

Eenvoudig 360º afspelen

Informeer naar de mogelijkheden of begin vandaag nog met een 72-uur demo

Begin met de GRATIS demoInformeer naar de mogelijkheden

Aanvullende informatie

Empty tab. Edit page to add content here.

Het traditionele zwarte schoolbord met krijtjes is vervangen door een whiteboard of digitaal tekenbord. Boeken op papier worden vervangen door boeken op tablets met augmented reality functionaliteit. Er komen steeds meer oplossingen voor virtual reality onderwijs waarbij de vraag rijst; gaat VR onderwijs het traditionele onderwijs vervangen? Of is het slechts een nieuw gereedschap voor onderwijzers om leerlingen op een betere wijze leerstof aan te bieden?

VR onderwijs op school of thuis?

Bij virtual reality onderwijs moet als eerste het onderscheid gemaakt worden tussen VR onderwijs op school in een klassikale omgeving, of thuis per individuele leerling:

  1. VR onderwijs op school: In principe is deze vorm van onderwijzen gelijk aan de traditionele wijze van lesgeven. Kinderen in de klas werken klassikaal of in kleinere groepjes aan een project. Hier worden VR brillen voor gebruikt, die afhankelijk van het lesprogramma individueel gebruikt worden of met meerdere leerlingen tegelijkertijd. In veel gevallen worden virtual reality applicaties gebruikt in combinatie met standaard studieboeken en lesmateriaal.
  2. Virtual reality onderwijs thuis: Het is ook mogelijk om een gedecentraliseerde methode in te zetten. In dit geval kunnen leerlingen thuis blijven en via de VR bril lessen volgen. Dit kunnen standaard applicaties zijn die op ieder moment van de dag beschikbaar zijn, of live sessies met een onderwijzer die op locatie les geeft. In Australië is een dergelijk systeem gebruikt om leerlingen van een uitzonderlijk niveau door het hele land samen te brengen in een virtueel klaslokaal. Ook bij kinderen die ziek zijn is het mogelijk om virtueel plaats te nemen tussen de leerlingen op school.

Virtual reality onderwijs is al realiteit

Op vele scholen wordt al gebruik gemaakt van virtual reality onderwijs. Vaak betreft het een aanvullend programma, maar zoals in het voorbeeld uit Australië kan VR educatie ook het concept zijn waar het lesmateriaal op gebaseerd wordt. Decentraal virtual reality onderwijs volgen heeft verschillende voordelen. Zo kun je bijvoorbeeld leerlingen die vanwege een (chronische) ziekte niet in het klaslokaal kunnen verschijnen toch deel uit laten maken van een klassikale ervaring. Je kunt het ook omdraaien; onderwijzers van over de hele wereld kunnen lesgeven vanaf iedere locatie. Zo kan een leraar in Groot Brittannië lesgeven aan een groep studenten in Abu Dhabi. De beste onderwijzers in de wereld zijn nu beschikbaar voor een veel grotere groep leerlingen.

Eenvoudig beginnen met VR educatie

Veel soorten VR onderwijs zijn nog kleinschalige experimenten, gefinancierd met privé kapitaal of op basis van subsidies. Toch is het mogelijk om heel eenvoudig van start te gaan met een standaard smartphone, een kartonnen houder en enkele gratis VR apps die je kunt downloaden. Zelfs met relatief eenvoudige middelen kan iedere onderwijsinstelling aan de slag gaan met virtual reality. Voor de basisschool is de bovenbouw daarbij een goede plek om te beginnen, op de middelbare school zijn er voor alle jaargangen geschikte VR applicaties beschikbaar. Hoewel er ook voor jongere kinderen toepassingen bestaan, ontbreekt het vaak nog expertise vanuit de onderwijzers om verantwoord met deze materialen om te gaan. Het is uiteraard mogelijk om hiervoor een gespecialiseerd bedrijf in te schakelen die naast hardware ook software en ondersteuning biedt.

Spelenderwijs leren

Er is in de laatste decennia steeds meer aandacht gekomen voor spelenderwijs leren. De traditionele methode voor nieuwe informatie onthouden was voorheen vaak “no pain, no gain”. Leren was vaak vervelend, monotoon en puur resultaatgericht. Tegenwoordig wordt er veel meer aandacht besteed aan praktijkgerichte scenario’s en leerstof in context met de samenleving. Virtual reality onderwijs speelt hier handig op in omdat je de buitenwereld naar het klaslokaal kunt halen. De grens tussen leren en gamen vervaagt, zelf Nintendo heeft in 2019 de eerste stappen gemaakt in VR onderwijs. Dit bedrijf staat vooral bekend als de uitgever van spellen als Mario en Zelda, met Nintendo Labo combineren ze een spelcomputer met kartonnen werkplaten in allerlei vormen. Onlangs kwam hier een VR uitbreiding voor uit, nu kun je bijvoorbeeld met een kartonnen olifantenslurf boetseren in drie dimensies. Dit klinkt net zo vreemd als het eruit ziet, toch inspireert het een nieuwe generatie studenten om te ontdekken en spelenderwijs te leren.

VR onderwijs als aanvullend leermiddel

De Steve Jobs iPad school heeft het niet gehaald, tegenwoordig zien we toch op de meeste basisscholen tablets vanaf de middenbouw in de klas. De les die we hieruit kunnen trekken is het juiste gebruik van nieuwe technologie in het onderwijs. Nieuwe middelen als tablets, smartphones, augmented reality en virtual reality in het onderwijs moeten gezien worden als ondersteunende middelen, niet als vervanging. Tablets zijn enorm effectief als instrument op school, maar (nog) niet als complete vervanging van studieboeken. Dat geldt ook voor VR onderwijs, het is vooral nog een ondersteunde methode om informatie over te dragen en theoretische materie te verduidelijken. In dit proces zullen niet alleen de leerlingen leren omgaan met de apparatuur en toepassingen, maar ook onderwijzers moeten leren op welke wijze deze technologie de meest optimale impact heeft op het leerproces.

Dit is het jaar van virtual reality. De grote merken in de wereld van VR lanceren in 2016 de eerste generatie VR Headsets voor het grote publiek. Ook zonder kostbare hardware is het mogelijk om virtuele ervaringen te beleven met een smartphone.Virtual reality is niet alleen geschikt voor spelletjes en vermaak, er wordt in diverse branches al gebruik gemaakt van de laatste technologische (VR)ontwikkelingen.  Educatie is een gebied waar vr een ongekend grote rol gaat spelen zal het leerproces de komende tijd radicaal veranderen. Stap in de virtuele wereld… en leer over de echte wereld.

Google’s Expeditions Pioneer Program
expedition1

expeditionGoogle heeft een eigen initiatief om VR naar scholen te brengen. Met name in de Verenigde Staten maar ook internationaal is het mogelijk om een school aan te melden voor dit programma. Er komen specialisten naar het klaslokaal met een speciale, kleurrijke smartphone houder met daarin Asus smartphones op basis van het Android besturingssysteem.

Met een speciale app is het mogelijk virtuele tours te maken op locaties over de hele wereld. Google spreekt met het programma over “plaatsen waar een schoolbus niet kan komen”. Er zijn honderd locaties om te bezoeken en deelname is gratis. De app is op dit moment nog niet publiekelijk beschikbaar.

Doe het Zelf

Een project wat onderwijzers zelf uit kunnen voeren met bestaande middelen is een panorama project op school. Met gratis verkrijgbare apps voor zowel Android als iOS is het mogelijk panoramafoto’s te maken van de school en de nabije omgeving. Met een eenvoudige Cardboard viewer kunnen leerlingen deze foto’s in 360 graden bekijken. Dit zijn projecten die klassikaal uitgevoerd kunnen worden of individueel (thuis), die later klassikaal worden bekeken. De bekende fotosite Flickr heeft een speciale sectie genaamd Equirectangular met duizenden panorama foto’s die gratis te bekijken zijn.

360 graden documentaires

De New York Times investeert veel in 360 graden documentaires. Ze gaven al eerder een gratis Cardboard houder aan hun leden. Via de gratis app NYT VR zijn er al een aantal documentaires te bekijken. De meest indrukwekkende film is “The Displaced” over kinderen die hun huis hebben verloren door oorlogen en aanslagen. Titels in het beeld geven meer informatie over de situatie en het leven van de kinderen wordt in in beeld gebracht.

Het is alsof je zelf naast het kind in de auto zit. Dit soort beelden hebben een grote impact op leerlingen en brengt abstracte informatie tot leven. Via Kickstarter loopt momenteel een campagne voor een soortgelijke documentaire over Chernobyl. De locatie van de kernramp wordt gefilmd in VR waardoor de effecten van deze ramp heel dichtbij komen.

MissionV

vr-school1Deze Ierse organisatie maakt gebruik van OpenSimulator, een Open Source softwarepakket om virtuele werelden te ontwerpen. MissionV combineert deze software met een Oculus Rift headset voor een educatieve ervaring. In de klas worden kinderen uitgedaagd een nieuwe virtuele wereld te bouwen op een PC. Vervolgens is het mogelijk met een headset door deze wereld te lopen.

Daarnaast heeft MissionV ook enkele locaties in de omgeving digitaal nagebouwd in de software. Zo kunnen kinderen virtueel rondlopen in Clonmacnoise, een historische plaats met oude ruïnes. Dit project begon al in 2012, enkele jaren voordat de Oculus Rift headset werd ontwikkeld. Destijds was de virtuele omgeving alleen op een computermonitor te zien.

Alchemy leert je presenteren

foxvrVoor een klas staan kan voor een leraar een uitdaging zijn, voor een kind die een spreekbeurt moet houden is het een ware nachtmerrie. Alchemy heeft meerdere lesprogramma’s ontwikkeld waarin leerlingen voor een virtuele groep staan. Ze dragen hierbij een headset en zien een groep digitale karakters voor zich.

Tijdens het geven van een presentatie aan dit virtuele gezelschap wordt er realtime feedback verzameld over de spreker waaronder oogcontact, relevantie van de boodschap en andere aspecten. Hiermee kan verlegenheid worden verminderd en de sociale ontwikkeling wordt versterkt.

dentalVirtual reality ervaringen hebben een positieve uitwerking op de interactie tussen leerlingen. Hoewel het lijkt dat de gebruiker geheel afgesloten is van de buitenwereld wordt er vaak in kleine groepen gewerkt waarbij leerlingen één voor één de headset dragen. Studenten werken op deze wijze samen aan virtuele lesstof.

Uit onderzoek is gebleken dat leerlingen met een leerachterstand, taalachterstand of kinderen in probleemsituaties beter leren met VR hulpmiddelen.

Creatieve Expressie

explorer

Naast informatie consumeren behoren eigen creaties in de virtuele wereld ook tot de mogelijkheden. Met het ruimtelijke tekenpakket Quill is het mogelijk om in de ruimte te schilderen. Je draagt daarbij een headset en houdt twee controllers in de hand. Je kunt rond de tekening lopen in de virtuele ruimte en met virtuele penselen schilderen.

Tiltbrush is een soortgelijk tekenpakket om virtuele tekeningen te maken. Medium is een 3D variant waarbij je een virtueel stuk klei in drie dimensies kunt bewerken. Daarmee is VR op school ook geschikt voor creatieve expressie waarbij ruimtelijk inzicht wordt gestimuleerd.

De virtuele blokkendoos genaamd Minecraft blijkt een ideaal leermiddel in het onderwijs. Kinderen kunnen virtuele werelden maken in een drie dimensionale omgeving. Met behulp van een VR headset kun je in deze wereld stappen en verder uitbouwen met als enige beperking de fantasie van de speler.

VR in medisch onderwijs
cow

In de medische sector wordt al veelvuldig gebruik gemaakt van VR technologie, bijvoorbeeld bij simulaties. Virtalis heeft een combinatie tussen virtueel en de werkelijkheid ontwikkeld waarbij een student zijn of haar arm in een robot koe kan steken. Op het beeldscherm wordt vervolgens de binnenzijde van een virtuele koe weergegeven.

De Moveo Foundation traint medische studentenTeegan3 door een echte chirurg operaties te laten verrichten met een 360 graden videocamera op zijn hoofd. Leerlingen kunnen zo precies de handelingen bekijken vanuit het standpunt van de chirurg. Ze dragen daarbij een VR bril zodat ze vrij kunnen rondkijken. VOXEL-MAN Dental is een systeem met een VR headset in combinatie met een speciale controller om handelingen van een tandarts te simuleren binnen een veilige VR omgeving.

Spelenderwijs leren

Er wordt steeds meer aandacht besteed aan leren via computerspellen. House of Languages van Fox3D is een kleurrijk spel waarin de student in een virtuele kamer staat. De leerling krijgt woorden te zien en te horen in een nieuwe taal. Het is aan de speler om rond te kijken en te zoeken naar het object. De visuele stimulans in combinatie met de interactieve spelvorm laat het kind sneller leren.

Bewegingsvrijheid in VR

De verschillende fabrikanten hanteren ook verschillende invalshoeken voor VR. De Oculus Rift gaat meestal uit van een statisch middelpunt. De gebruiker zit in een stoel of staat op één plek. Met de bijbehorende controllers genaamd Oculus Touch kun je objecten manipuleren en virtueel rondlopen. Dat is heel geschikt voor kleinere locaties. De HTC Vive werkt met een Lighthouse systeem waarbij je zelf rond kunt lopen. Dat biedt meer bewegingsvrijheid maar je hebt er wel een grotere ruimte voor nodig. De HTC Vive heeft sinds de laatste versie een “Chaperone” systeem waardoor je gewaarschuwd wordt wanneer je te dicht bij een muur komt.

Zowel de Oculus Rift en HTC Vive moeten worden gekoppeld aan een PC. Je bent dus altijd verbonden met een kabel aan een computer. Daarnaast moet de PC krachtig genoeg zijn om de hoge kwaliteit beelden weer te geven. De totale investering ligt behoorlijk hoog.

In sommige gevallen is het mogelijk de output van de VR headset weer te geven op een externe monitor. Zo kan de rest meekijken, advies geven en de “speler” assisteren. Er zijn ook mogelijkheden om meerdere personen samen te brengen in één virtuele wereld. Convrge is een systeem waar mensen op verschillende locaties in de wereld door middel van een headset zich in een virtuele ruimte kunnen begeven.

Daarmee wordt het bijvoorbeeld mogelijk virtuele lessen te geven aan studenten op meerdere locaties. Lecture VR is een dergelijk systeem dat “remote learning” mogelijk maakt. Een andere sociale VR implementatie is Project Sansar. Dit project komt voort uit het Second Life platform, een voorloper van de virtuele wereld.

Echt leren in de virtuele wereld

De drempel voor Virtual reality is momenteel erg laag. Iedereen met een smartphone kan de wereld onderzoeken met panorama foto’s. Met speciale headsets kun je volledig ondergedompeld worden in een virtuele wereld waarbij studenten praktijkgericht onderwijs kunnen volgen, samen in de klas of wereldwijd verspreid.

Het prijsniveau van de speciale headsets en PC apparatuur ligt nog vrij hoog op dit moment. Voor particulieren is dit nog een behoorlijke drempel, in onderwijssituaties is dit beter te verantwoorden. Er zijn ook organisaties die VR producten verhuren, vaak met software applicaties die gericht zijn op de doelgroep. Daarmee kan virtual reality een échte toevoeging bieden aan het onderwijs.

TeachVR

Ons eigen virtual reality platform, voor scholen door scholen. Maak eenvoudig je eigen vr les en deel deze met de hele klas. Of kies uit één van

Aan de slag met virtual reality op school?

De mogelijkheden zijn zeer divers en bieden een uniek innovatief leermiddel. Dankzij de hoge mate van betrokkenheid alsmede de fun factor maakt het leren leuk en gaan studenten actief bezig met de stof. Bent u geïnteresseerd in de mogelijkheden van virtual reality op school, neem dan gerust contact met ons op.

De kans is groot dat kinderen voordat ze na de middelbare school gaan reeds kennis hebben gemaakt met virtual reality. Dit kan in de vorm van een smartphone houder zijn, gemaakt van karton of kunststof. Het kan ook een PSVR uitbreiding zijn voor de Playstation spelcomputer, of Labo VR voor de Nintendo Switch. Daarnaast zijn de Oculus Go VR headsets en Gear VR brillen in steeds meer huishoudens terug te vinden. Maar VR op school, is dat eigenlijk wel een goed idee? Waarom zou je VR voor op school gebruiken, voegt het iets toe aan het huidige lesprogramma? Met alle leerstof die kinderen nu al moeten leren lijkt het niet verstandig om er nog een extra medium bij te nemen. Of kan VR op school juist de huidige wijze van onderwijzen verbeteren?

VR op school gebruiken vereist training voor onderwijzers

Wanneer de term virtual reality valt, zullen veel leerkrachten een beetje glazig uit hun ogen staren. De meeste onderwijzers hebben er wel van gehoord, sommige leraren hebben er thuis al mee gespeeld, maar VR voor op school is toch weer iets nieuws voor de meeste professionals in het onderwijs. Er is nog geen vak “virtual reality lesgeven” op de PABO, we begeven ons in een nieuw tijdperk van educatie.

Slechts enkele jaren geleden kwamen tablets voor het eerst in het onderwijs, nu zijn ze samen met digiborden haast onmisbaar in het klaslokaal. In plaats van zware boekentassen kunnen studenten met een laptop en digitale studieboeken direct aan de slag. Op basis van interactief lesmateriaal dat gepersonaliseerd is voor de individuele student. Voordat we kijken naar de mogelijkheden van VR op school voor leerlingen, moeten we eerst werken aan het kennisniveau van leraren.

Neem bijvoorbeeld het TeachVR platform, dit is een laagdrempelige wijze om VR voor op school te gebruiken. Het platform is bedoeld voor het onderwijs, waar ook onderwijzers zelf hun leerprogramma’s mee kunnen samenstellen en publiceren. Voordat je een leerling laat werken met VR op school, zullen de docenten toch zelf eerst wat moeten leren over deze virtuele wereld. En deze educatie voor onderwijzers varieert van enkele uurtjes zelf aan de slag gaan, tot complete cursussen virtual reality.

Toepassingen die aansluiten op een bestaand lesprogramma

Het is gelukkig niet nodig om alles zelf te bedenken, je hoeft ook niet ver te zoeken omdat het huidige lesprogramma al voldoende aanknopingspunten biedt. Er zijn volop educatieve applicaties die uitstekend aansluiten op het bestaande curriculum. Een aantal daarvan zijn specifiek gericht op het onderwijs, er zijn ook ‘games’ met een educatief karakter. Met name visueel aantrekkelijke onderwerpen scoren goed, denk aan virtuele musea waarin je op interactieve wijze kennismaakt met Rembrandt, of door een serie schilderijen van Van Gogh kunt ‘lopen’.

Naast kunst is ook geschiedenis een populair onderwerp in virtual reality. Zo kun je door het Colosseum wandelen toen het nog actief gebruikt werd, de gratis applicatie met een interactieve tour door het huis van Anne Frank is ook erg indrukwekkend. Met VR op school duikt de leerling als het ware in de situatie, zo kun je virtueel krimpen tot het formaat van een eencellig organisme om zo een reis door het lichaam te maken. Dat is toch een stuk eenvoudiger dan een kikker ontleden, en de leerling steekt er ook nog eens meer van op.

Werken in kleinere groepen

Hoewel het mogelijk is om klassikaal virtual reality onderwijs aan te bieden, blijkt werken in kleinere groepen vaak het beste te werken. Zo hoeft niet ieder kind op hetzelfde moment een VR bril te dragen, dat is niet alleen goedkoper maar ook veiliger. Daarnaast wordt samenwerken gestimuleerd. Andere onderwerpen zoals virtuele excursies lenen zich juist weer uitstekend voor een groepservaring. Zo is het mogelijk om een VR applicatie te gebruiken waarbij de onderwijzer de presentatie voor alle leerlingen simultaan bedient. Omdat de leerling zelf mag rondkijken binnen deze gecontroleerde omgeving zal het kind beter opletten.

Betrekken van ouders bij VR voor op school

VR voor op school kan gebruikt worden om de communicatie met ouders te intensiveren. Zo kun je groepjes laten begeleiden door de ouders, het is ook mogelijk om smartphones te lenen tijdens de les om kosten te besparen. Dan hoef je als onderwijsinstelling alleen maar kartonnen houders en enkele apps aan te schaffen. Naarmate VR op school meer voeten in aarde krijgt kun je zelf investeren in geschikte hardware.

Virtual reality als huiswerk?

Een bijkomend voordeel van laagdrempelige applicaties op basis van smartphone technologie is huiswerk in VR. Deel kartonnen VR houders uit met opdruk van de school en laat kinderen thuis oefenen. Dit zal niet in alle huishoudens mogelijk zijn, als aanvulling op het bestaande lesprogramma kan het wel waardevol zijn. Het is zelfs mogelijk om een leerling die ziek thuis zit vanaf afstand de klassikale lessen te laten volgen. Daarmee is duidelijk te zien dat de mogelijkheden bij VR voor op school al net zo onbegrensd zijn als de virtuele wereld.