Speels leren met Virtual Reality

Je hoort weleens dat elke vaardigheid geleerd kan worden met duizend uur oefening. Een gitaar leren spelen, of een operatie op de hersenen uitvoeren. Naast tijd spelen er uiteraard nog veel meer factoren een rol bij het leerproces. Elke vorm van educatie is afhankelijk van de juiste leermiddelen. Een tekstboek met onjuiste informatie is geen goed leermiddel, een goede documentaire kan wel erg leerzaam zijn.

In het verleden is “spelenderwijs” leren vaak in een negatief daglicht geplaatst, leren mocht niet leuk zijn. Deze gedachte is compleet achterhaald, door mensen te prikkelen met interessante informatie zal er meer kennis worden opgenomen. Virtual Reality kan de toekomst inluiden van spelenderwijs leren. Beeld, geluid en beleving werken samen om kennis over te dragen, en de kwaliteit van het leerproces te verbeteren.

De verschillen tussen VR en AR voor educatieve doelen

http://www.vrroom.buzz/vr-news/trends/our-enterprise-future-seen-thru-ar-glasses

Virtual Reality voor onderwijs is een compleet virtuele omgeving die de gebruiker geheel afsluit van de buitenwereld. Je kunt om je heen kijken, vaak kun je ook bewegen en objecten met een controller manipuleren. Zolang je in de virtuele wereld bent bestaat de realiteit niet meer. Tenminste tot je tegen een salontafel loopt, of op de staart van de kat gaan staan. Augmented Reality werkt op een heel andere wijze, hierbij wordt er een laag over het beeld geplaatst.

Google Glass was het eerste product dat in de schijnwerpers kwam te staan als AR bril. Door kritiek vanwege inbreuk op privacy werd dit product snel door Google afgevoerd. In de industriële sector blijken dit soort “slimme brillen” wel een succes. Bedrijven als ODG ontwikkelen Augmented Reality brillen die dienst doen als hulpmiddel zoals bijvoorbeeld interactieve handleidingen. Met een AR bril kun je handsfree werken, en op commando informatie oproepen.

Naast Augmented Reality is Mixed Reality sterk in opkomst. Hierbij wordt niet alleen een beeld geprojecteerd over de werkelijkheid, het lijkt echt onderdeel uit te maken van de realiteit. Er wordt rekening gehouden met diepte, afstand en schaalgrootte. De Hololens van Microsoft, de Meta headset en de technologie van Magic Leap werken op basis van Mixed Reality ofwel MR.

Een educatieve Virtual Reality App laten maken komt voor steeds meer organisaties binnen bereik. De kosten dalen snel, de kwaliteit van de Apps wordt steeds beter. Met de juiste hulpmiddelen en kennis is het voor steeds meer doelgroepen mogelijk een VR app te laten ontwikkelen.

 

Verschillende doelgroepen voor educatie en entertainment

http://www.roadtovr.com/vive-consumer-business-edition-headsets-will-diverge-increasingly-separate-vr-systems-vive-president-says/

Er lijkt een differentiatie te ontstaan tussen consument en professional. Hoewel VR technologie niet bepaald nieuw is voor industriële toepassingen, is het wel veel laagdrempeliger geworden voor zowel professioneel gebruik als voor particulieren. De behoefte en het gebruik is verschillend. Bij professionals zijn de mooiste graphics van ondergeschikt belang, de headsets moeten wel robuust zijn, en bij voorkeur modulair opgebouwd voor eenvoudige uitbreiding en reparaties. HTC, de fabrikant van de populaire consumenten VR headset HTC Vive, gaat zich richten op twee markten. Microsoft lijkt met de Hololens steeds meer in de richting van professionele toepassingen te schuiven, evenals de vernieuwde Google Glass.

 

Medische VR toepassingen

http://www.vrroom.buzz/vr-news/trends/surgeons-can-now-prep-surgery-vr

http://players.brightcove.net/963482464001/HJiGOMree_default/index.html?videoId=5346159183001

Voor de medische sector is de nieuwe belangstelling voor Virtual Reality enorm succesvol gebleken, steeds meer medische instellingen gebruiken VR voor medische trainingen. De tijd van een kikker ontleden in de klas lijkt verleden tijd, nu kan een medisch student gedetailleerde modellen van mensen bestuderen, en organen vanuit elke hoek bekijken en manipuleren. Hoewel deze manier van educatie niet geschikt is om de motorische vaardigheden te oefenen, biedt het wel veel inzicht in het menselijk lichaam.

https://youtu.be/n7ALZkPoTYQ

Naast de studie van 3D modellen zijn er ook al meerdere 360 graden video’s gemaakt van een chirurg met een camera op zijn hoofd, of een 360 graden camera in de operatiekamer. Het is normaal bij een medische studie dat studenten kunnen meekijken, dit soort videoclips biedt een uniek eerstepersoons perspectief bij een operatie.

 

Motorische vaardigheden

We gaven al aan dat VR toepassingen in de medische sector niet geschikt zijn om motorische vaardigheden te oefenen. In de technische industrie zijn ze al verder met deze ontwikkelingen. Er is een bijzondere VR simulator ontwikkeld waarmee de trainee virtueel kan lassen met echte lasapparatuur. De hardware is gekoppeld aan een VR headset, via software ziet en voelt de leerling elke handeling. Het voordeel van dit soort training is de mogelijkheid elke situatie te herhalen onder de exact gelijke condities, of bij te stellen.

 

Een vorkheftruck rijden achter het bureau

http://www.vrroom.buzz/vr-news/trends/construction-operator-training-vr

Een vorkheftruck is een zeer ingewikkelde machine, training met dit soort apparatuur is kostbaar en tijdrovend. Met een desktop simulatie kan elk scenario worden uitgevoerd in VR. Dit spaart niet alleen tijd en kosten tijdens het leerproces, fouten tijdens bouwwerkzaamheden worden voorkomen wat enorme kosten kan besparen.

Solliciteren kun je leren

http://www.vrroom.buzz/vr-news/business/vr-job-interview-program-wins-kessler-award

Veel getalenteerde studenten en professionals hebben moeite een baan te bemachtigen omdat ze tijdens het sollicitatiegesprek zich niet op de juiste wijze presenteren. De Universiteit van Michigan heeft een VR training ontwikkeld voor mensen met een beperking. In dit programma worden diverse scenario’s aangeboden zodat de sollicitant zich beter kan voorbereiden op een echte sollicitatie. Daarmee maken personen met een afstand tot de arbeidsmarkt een grotere kans op een baan.

 

Beter ruimtelijk inzicht voor scheidsrechters

http://www.vrroom.buzz/vr-news/trends/vr-improves-visual-spatial-ability-nba-refs

Supporters langs de lijn geven vaak ongezouten commentaar op de acties van een scheidsrechter. Met Virtual Reality training kan dit verleden tijd zijn, VR blijkt een effectief hulpmiddel om scheidsrechters een beter gevoel van diepte waarneming te geven. VR headsets tonen een stereoscopisch beeld met diepte, in tegenstelling tot normale televisieschermen. Met VR headsets kunnen specifieke spelsituaties keer op keer worden herhaald waarmee scheidsrechters beter zicht krijgen op de diverse scenario’s.

 

Sekslessen in VR

http://www.vrroom.buzz/vr-news/products/creepy-flesh-head-future-vr-porn

http://www.thememo.com/2017/01/25/vr-sex-education-virtual-reality-in-schools-vr-porn-badoinkvr-virtual-sexology/

Wanneer de seksindustrie een nieuwe technologie omarmt weet je dat het een succes zal worden. Als deze theorie klopt wordt VR een groot succes, want steeds meer porno productiehuizen maken panorama seksfilms, voor gebruik met een VR headset of smartphone met VR houder. Er is zelfs een speciaal rubberen hoofd bedacht waar het talent zich letterlijk op kan richten. Daarnaast heeft porno distributeur Badoink een Virtual Sexology lesprogramma ontwikkeld waarmee je beter kunt presteren in bed.

 

Een museumbezoek wordt een speurtocht

http://www.vrroom.buzz/vr-news/entertainment/lumin-introduces-pokemon-go-grownups

Wanneer je een mummie ziet liggen in het museum, zou je graag eens onder de windels kijken. Lumin heeft een methode ontwikkeld op basis van Android in combinatie met een Lenovo Phab 2 Pro waarmee dit mogelijk wordt. Deze “phablet” heeft ondersteuning voor Tango, het Mixed Reality systeem waarmee naast beweging ook diepte wordt geregistreerd. Lumin wordt ook wel “Pokémon GO voor het museum” genoemd, in praktijk is deze technologie een stuk indrukwekkender en ook heel leerzaam.

 

Sharing is Caring

http://www.vrroom.buzz/vr-news/products/dr-oz-demo-sharecares-vr-experience

Of je dokter Oz, de televisie dokter uit de Oprah Winfrey stal, blindelings moet vertrouwen is discutabel. Hij ziet wel mogelijkheden in Virtual Reality en werkt daarom samen met Sharecare, een bedrijf dat bezig is met gezondheidszorg op basis van Virtual Reality. Een andere bekende charlatan specialist Deepak Chopra heeft zelf al een VR programma ontwikkeld om te mediteren in Virtual Reality.

Naast deze commerciële projecten zijn er volop organisaties die therapie verzorgen middels Virtual Reality. Dementerende patiënten blijken veel baat te hebben bij VR ervaringen op maat, Virtual Reality helpt bij pijnbestrijding en bij revalidatie. Zelfs in het geval van fantoompijn bij patiënten die een amputatie hebben ondergaan blijkt VR therapie zeer goede resultaten te boeken.

 

Verplaats jezelf in een ander en voel die ervaring

http://www.vrroom.buzz/vr-news/trends/empathy-how-your-brain-reacts-v

Uit onderzoek is gebleken dat VR therapie specifieke delen van het menselijk brein aanspreekt. Deze informatie kan gebruikt worden om lesprogramma’s samen te stellen. Er zijn al projecten waarbij empathie wordt gestimuleerd door mensen in de huid van een ander te plaatsen. Zo leert een blank persoon door zich te verplaatsen in de huid van een donker persoon de gevolgen van racisme aan den lijve te ervaren, er is een VR project waarin een transgender persoon de uitdagingen van deze transformatie aan de kaak stelt, het blijkt zelfs dat mensen die virtueel een boom omzagen minder toiletpapier gaan gebruiken.

Een educatieve Virtual Reality App laten maken kan kostbaar zijn, toch zijn er betaalbare mogelijkheden op basis van 360 graden fotografie en videoproductie. Er komen steeds meer tools om betaalbare VR apps te laten maken.